Last van chronische nekpijn?

Laat je door ons informeren

iconmonstr-school-15-240

Oorzaken

Als je last hebt van chronische nekklachten kan dit de volgende oorzaken hebben: Ongeval/trauma, veel bureauwerk, whiplash, herhaling van episodes van nekklachten, stress/vervelende gebeurtenissen in de omgeving,instabiliteit van de nek.

iconmonstr-accessibility-2-240

Symptomen

Bij nek- en schouderklachten kunnen de volgende symptomen aanwezig zijn: een stekende en/of zeurende pijn in nek of schouder gebied, stijfheid in de nek aan één of beide zijde, verminderde bewegelijkheid in de nek.

Of pijn in de schouders bij bovenhandse activiteiten, een verminderde bewegelijkheid van één of beide schouders. De klachten verergeren na langdurig in dezelfde houding zitten; bijvoorbeeld achter een pc. Bij stressvolle gebeurtenissen/situaties verergeren de klachten. Aan het eind van de dag een vermoeid gevoel in de nek. Verhoogde spierspanning rondom de nek.

Bekijk video
iconmonstr-time-6-240

Behandeling

Je kunt starten met het opvolgen van de tips op deze pagina. Daarnaast is het verstandig om een afspraak te maken met een fysiotherapeut/manueel therapeut.

De fysiotherapeut zal de klachten met name beoordelen op spierspanning, uitvoering van het bewegen van de nek en mobiliteit.
Behandeling kan bestaan uit massage, mobilisaties en oefeningen.

De manueel therapeut zal de nek met name beoordelen op de functie van de gewrichten.
Behandeling kan bestaan uit manipulaties, mobilisaties en oefeningen.

Bekijk video
Wanneer naar de huisarts?

Bekijk de animatie

Last van chronische nekpijn?

Heb je al langer dan 3 maanden last van nekpijn? Dan spreken we van chronische nekklachten. Deze klachten komen meestal voort vanuit de gewrichten en spieren, maar vaak is er geen sprake van schade in dit gebied. Deze nekklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld door een verkeerde houding, herhaling van episodes van nekklachten of instabiliteit van de nek.

Hierdoor kan er een verhoogde spanning zijn van de spieren of een verminderde bewegelijkheid van de gewrichten. Je kunt hierbij pijn ervaren in de nek, maar ook in de schouders en bovenarmen. Een verminderde bewegelijkheid van de nek of schouders zou ook aanwezig kunnen zijn. Mocht je veel stress ervaren, door het werk of een vervelende gebeurtenis in de nabije omgeving, kan dit de klachten verergeren of in stand houden.

Ook kan pijn ontstaan vanuit de zenuwen, maar dat heeft meestal een andere oorzaak. Dan kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een nekhernia, waarbij een uitstulping van de tussenwervelschijf of een andere structuur vanuit de nek op een zenuw drukt. Hierdoor ontstaan er vaak klachten die verder gaan dan het schouder (meestal tot in de hand), welke gepaard kunnen gaan met pijnscheuten, tintelingen en doofheid.

Als je last hebt van chronische nekklachten doe je er goed aan contact op te nemen met een fysiotherapeut of manueel therapeut. Deze zal uw klachten in kaart brengen en aan de hand daarvan voor jou een behandelplan opstellen om de klachten te doen verminderen.

 

Facebook

Wat kan je zelf doen?

Tip 1

Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten. Verander minstens elke 15 minuten van houding en zit niet langer dan 1 uur achtereen.

Tip 2

Zorg ervoor als je achter de computer zit dat het beeldscherm op ooghoogte staat en dat de hoogte van de stoel en het bureau op elkaar afgestemd zijn.

Tip 3

Maak geen gebruik van laptops, deze kun je niet in hoogte instellen; ook niet met een laptop standaard.

Tip 4

Blijf bewegen, ga door met je dagelijkse activiteiten. Verander echter de manier waarop je deze uitvoert indien de dagelijkse activiteiten voor klachten zorgen.

Tip 5

Slaap niet op de buik en denk erom dat je kussen niet te dik/te dun is.

Tip 6

Zorg regelmatig voor geestelijke en lichamelijke ontspanning om eventuele stress te verminderen.

Tip 7

Zet de binnenspiegel van de auto wat hoger zodat, wanneer je erin kijkt je genoodzaakt wordt om rechtop te zitten.

Tip 8

Zet een timer/ kookwekker op 30 minuten wanneer je een tablet of telefoon gebruikt, dit voorkomt dat je langer dan een half uur achter elkaar in een slechte houding zit.

Tip 9

Bij nekklachten kun je een warme douche nemen en dan binnen de pijngrens het hoofd draaien en zijwaarts kantelen. Dit houdt de nek soepel.

Tip 10

Bij nekklachten die langer dan één week aanhouden is het verstandig om een fysiotherapeut of manueel therapeut te raadplegen.

arjen-hettingaentrip

Arjen Trip

Ik vind het een uitdaging de oorzaak van de klachten te vinden. Samen met de patiënt werk ik dan aan een goede oplossing.

marlon

Marlon Vels

Een persoonlijke benadering is voor mij een belangrijk onderdeel van de fysiotherapeutische begeleiding, ieder mens is uniek!

tjebbe-hettingaentrip

Tjebbe Hettinga

Iedere dag mensen beter kunnen laten functioneren in het dagelijkse leven maakt fysiotherapie voor mij een prachtig vak.